14 oktober 2005

Jeg opdager, at der mangler noget i mit liv - en lille ting, sandt nok, men en af dem, man virkelig begynder at få trang til, når man undværer dem for længe. Der er meget for få kommaer i min hverdag for tiden.

Det handler for det første om, at jeg ikke har nogen anelse om engelsk kommatering. Tegnsætningen i mine afleveringsopgaver laves med en bøn og et haglgevær, og det frustrer mig mere end rimeligt er. Men det kan løses med en grammatikbog. Den virkelige grund til mit kommaunderskud er al den logik, jeg læser.

Som I nok ved, går matematisk logik egentlig ud på at flytte matematisk ræsonnement over i et konstrueret sprog, der er så formaliseret, at man kan have en nogenlunde idé om, at de ting, man siger faktisk giver mening (omend for en bizar fortolkning af dette ord) og hvilke slutningsregler man bruger og kan tillade sig at bruge. Som det er blevet præsenteret for mig, består dette sprogs alfabet (vi laver et par skjulte antagelser her) af symboler for konstanter c1, c2, c3,..., variable v1, v2, v3,..., funktioner f1, f2,..., foruden lighedstegn, logiske konnektiver, kvantorer og parenteser. Men ingen kommaer. I hvert fald ikke i min bog. I vil ikke tro på, hvor meget man kommer til at savne det skidt.

For resten må jeg hellere sende en hilsen til søens folk - specielt de af jer, der skal til Viking-con nu. Jeg er slet ikke misundelig.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har lige lært engelsk kommasætning (i onsdags). Hovedreglen er: der er ingen faste regler! Man sætter f.eks. oftest komma før 'but', 'and' og 'or', men hvis de binder korte sætninger, behøver man ikke. Tilsvarende skal der i en liste 'x,y og z' være komma mellem y og 'og', hvis x,y,z er lange udtryk, mens det ikke er nødvendigt, hvis de bare er et par enkelte ord. Der skal komma mellem hovedsætning og bisætning, hvis bisætningen står før hovedsætningen, men ikke hvis hovedsætningen står før bisætningen. Udgangspunktet er, at engelsk komma er et pausekomma, som man kan bruge efter humør, og når man har brug for at trække vejret. Der er intet engelsk sprognævn og derfor ingen regler, og desuden sætter man forskellige kommaer i UK og USA. Det er muligvis en sammenhæng mellem dette og manglen på kommaer i din logikbog?

Tarje sagde ...

Kom Anarki,
Kommanarki.

anne sagde ...

Stort! Begge dele. Så kan jeg jo, sætte kommaer som jeg, vil - bare ikke i logik for der, er kommaer, snyd. Fordi logikere, er sære.

Sabine sagde ...

Det med de frie kommata (!) gælder engelsk skik og brug (skriver jeg med et pint ansigtsudtryk).

I sidste instans gælder der for engelsk kommatering, hvad min yndlingsbartender svarede, da jeg spurgte ham: "Charles, how do you devide 'distinction'?": "I don't."

Jo færre kommata - des færre fejl.

Anonym sagde ...

Hvorfor retter min engelsklærer så kommafejl, hvis der ingen regler er? hmm det må jeg huske at spørge hende om!