17 oktober 2005

Heden ligger dækket af en tyk tåge, der lurer mellem de rødgule bregner og blåbærrisene og skjuler de stejle bakker. Sorte, kantede klippestykker stikker frem mellem bregnerne og ud af tågen, klipper af samme slægt som stenene på den mudrede sti. Øverst på en bakketop ses et par træer i silouet, bøjet skæve af den evige blæst. Med et toner to skikkelser frem mellem træerne, sorte og tilsyneladende større end almindelige mennesker. Man hører en hund glamme uheldssvangert gennem stilheden. Så forsvinder de to skikkelser igen i tågen og de vandrende kan kun høre end deres egne fodtrin i mudderet.

Jeg har en ny teori om englænderne: De er faktisk ikke gale. De har bare en teori om at alle udlændinge er sindssyge, og i et forsøg på at være venlige prøver de at efterligne deres udenlandske galskab så meget som muligt. Mit bevismateriale er magert men solidt: Der er intet folkefærd, der kan være så vanvittigt uden at prøve hårdt. Således var der fire mennesker, alle englændere og tre af dem vildtfremmede, der fortalte mig, hvor godt det var, at jeg bar hat på Ilkley Moor - så jeg ikke risikerede at blive slået ihjel.

Måske gav vi dem også en vis grund til at betvivle vores sindsligevægt. Vi var ca. 25 udlændinge i følge med kristne, der stolprede afsted langs de glatte stier i en ujævn række ledt af nervøse turarrangører, der gjorde sig en del umage for at forhindre os i at falde ned af skrænter i tågen. Vi gled og blev mudret til, og der var nogle af de kinesiske drenge, der for vild, og vi plukkede blåbær og hoppede på sten og spiste madpakker og så nogle fugle, som de kristne piger var helt oppe at køre over (nok fordi de var de eneste med kendskab til den lokale fauna) og nogle ænder som fik de kinesiske piger til at gå i selvsving (og det var bare almindelige ænder, tror jeg). Det var pragtfuldt.

I det hele taget er folk fra Leeds University Christian Union gode til at more sig. Torsdag holdt de skumfidusgilde, lørdag var det udflugt til Ilkley Moor, søndag arrangerede de kirkegang og frokost - og det er bare det, de holder for internationale studerende. Jeg ville ikke have energi til at være kristen.

2 kommentarer:

Greis sagde ...

Hej Anne

Du skriver smukt og levende. Må sige, at jeg misunder dig dine eventyr ud i Tågernes Rige. Var dig for monstret på heden.

anne sagde ...

*Rødme*
Jamen tak...